Most Viewed

Isnin, 25 Oktober 2010

Perancangan sepatutnya melebihi pelaksanaan


Sekali lagi berceloteh. setiap masa kita akan merancang sesuatu. samada perancangan itu adalah perancangan ringkas atau perancangan yang detail, segala perancangan yang kita buat hendaklah mengikut keperluan.
Sekiranya ingin keluar bersiar-siar menghabiskan masa lapang, kita sekadar menyediakan sedikit wang dan memikirkan perancangan dari segi tempat dan masa. itu sahaja.. tetapi jika ada sesuatu perkara yang agak memerlukan satu perancangan yang rapi, hendaklah kita merancangnya dengan lebih detail dan berkomitmen ke arah itu.
Kelak kita tiada masa lagi untuk merancang kerana semasa itu bukannya kita kena merancang lagi, tetapi kita kena laksanakan! tapi nak laksanakan macamana kalau tiada perancangan.
Perancangan dan persiapan kita dalam apa jua keadaan biasanya kena melebihi pelaksanaannya. Sebagai contoh, jika merancang untuk turun membeli makanan di kantin atau keluar dari rumah ke restoren untuk membeli sarapan. Perancangan asal ialah ingin  membeli tea o (80 Sen) dan sekeping roti canai (RM70 Sen). sebagai perancangan dan persediaannya kita sepatutnya memerlukan sekurang-kurangnya RM2. Itu pun yang paling minima kita kena sediakan. kalau tiada tea O dan hanya ada air tongkat ali cafe (RM2.50)? dan kalau tiada roti canai pada hari itu dan yang ada hanya nasi lemak berharga RM2.50?
ia tetap merugikan kita dari segi masa dan tenaga jika kita tidak merancang. kelak kita kena kembali ke ofis/rumah untuk mendapatkan duit tambahan. Berapa masa kita perlukan? Sudah berapa banyak minyak kita gunakan untuk kembali ke rumah mengambil duit tambahan.
Begitu juga perancangan dalam tugasan di pejabat. tanpa perancangan, kita sendiri juga yang akan rugi.  
Setiap aktiviti kena ada milestone dan checklistnya setiap masa. tidak boleh kita hanya tunggu dan lihat semata-mata setiap masa. kita tetap akan rugi.

Pilih lah samaada:
1. rehat dulu baru kerja dan kerja itu tak semestinya berjalan lancar... kita akan delay masa.
2. kerja dulu baru rehat dan jika kerja itu memerlukan banyak masa, kita masih ada masa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih di atas komen dan penambahbaikan anda