Most Viewed

Jumaat, 12 November 2010

Pantun dari 2 Orang Kawan

Melompat riang si anak kancil
Kancil terjerat helah sendiri
Sabar dan ikhlas membuah hasil
Hasil di kutip di akhirat nanti

Pergi mendaki Gunung Daik
Hendak menjerat kancil dan rusa
Bergotong-royong amalan yang baik
Elok diamalkan setiap masa

Air melurut ke tepian mandi
Kembang berseri bunga senduduk
Elok diturut resmi padi
Semakin berisi semakin tunduk

Dewa sakti melayang ke Daik
Hendak mencari Dewa Jaruga
Kalau ada budi yang baik
Sampai ke mati orang tak lupa

Gendang dipalu dengan belati….
Belati datang dari Jawa….
Indahnya rasa ukhuwah yang sejati…
Manisnya budi menusuk jiwa..

Nak ku capai tingginya awan…
Ku gapai-gapai tak tercapai dek tangan…
Terima kasih sahabat ku budiman…
Kenangan manis kalian terpahat di ingatan…


Isnin, 8 November 2010

The Purposes of the Shari`ah


The main purpose of the Shari`ah is to realise and secure the general good or the interests (masaalih) of people by promoting their welfare as individuals and as a collective body and keeping harm and injury away from them. This it seeks to do, in order of priority, by:
1.     guaranteeing their 'vital needs' (duruuriyaat)
2.     catering for their 'requirements' (haajiyaat)
3.     allowing for 'betterment', enhancement or improvements (tahsiiniyaat) in the quality of their life.
An example of a vital need is housing, to protect people from heat or cold and provide for sleep and rest.
An example of a requirement is windows in the house to allow for light and privacy.
An example of an improvement or enhancement is furniture or beds to make life easy and comfortable.
'Requirements' and 'improvements' can only be catered for if vital needs are met or satisfied. If a vital need is threatened then a lesser need can be dispensed with. For example, under normal circumstances a person must keep his or her private parts covered. Keeping your private parts covered is important for the enhancement of your life and conduct but it may not be absolutely vital for the preservation of health and life. If, therefore, a person has to have medical treatment which is a vital need and which requires his or her private parts to be examined, the vital need takes precedence. In such a situation, the Shari`ah allows a person to uncover his or her private parts to the view of a medical professional.

 

Vital needs


The vital needs which the Shari`ah is concerned to protect are those on which the life of man depend. If any of these needs are threatened, corruption, disorder and injustice will result in individual and collective life. These vital needs, in order of priority, are five:
1.     the Diin or the natural system of beliefs and way of life of Islam;
2.     the life or nafs of the individual human being and of the human species;
3.     the mind or the `aql of the individual;
4.     the honour and chastity or `ird of the individual;
5.     wealth or property.
The protection of each of these is necessary for the wealth of individuals and society.
By Diin is meant the totality of beliefs, practices and laws by which Islam regulates the relationship between man and his Creator and between man and man. Preservation of Diin implies keeping it free from deviation and error, inviting others to accept and live according to it, and defending it from hostile forces.
By the preservation of life is meant measures to preserve the human species in the best possible way and this includes laws relating to marriage and reproduction. It also includes providing the vital needs of food, drink, clothing, shelter and security. It also includes laws relating to the prohibition of suicide and abortion (except when the mother's life is in danger) and the need for just retaliation against those who commit murder.
The safeguarding of the mind is the concern of such provisions of the Shari`ah which forbid the consumption of alcohol and all intoxicating substances.
Preserving honour and chastity is the goal of such Shari`ah laws which punish sexual relations outside marriage and false accusations against people who are chaste.
By the preservation of wealth is meant the laws in the Shari`ah which encourage people to work and earn a living lawfully and which prohibit exploitation and injustice.

 

Requirements or exigencies


These pertain to laws of the Shari`ah which provide ease in case of difficulty and which eliminate or reduce hardship from people's lives. For example, a person is not required to fast in the month of Ramadaan if he is ill or on a journey. In business transactions, the Shari`ah has allowed a variety of contracts and trading practices. It allows any local custom in meeting needs so long as it is not otherwise prohibited. It allows divorce in case of need. Such allowances receive sanction in the verses of the Qur'an:
"God has not created any hardship over you in matters of religion."
"God desires ease for you. He does not desire hardship for you."
Moreover, the noble Prophet said:
"I was sent with the true and tolerant Religion."

 

Improvements or Enhancements


These pertain to all the laws of the Shari`ah that relate to improving the quality of human life, conduct and morals and beautifying the conditions under which life is lived. These include laws pertaining to cleanliness of the body, clothes, and environment, the covering of the private parts or `awrah, the method of getting rid of impurities, the performance of extra acts of worship such as voluntary fasting and charity and so on.
The above categories relate to the general objectives or concerns of the Shari`ah. From these, we can see that the concerns of the Shari`ah are not only with aspects of personal religion or worship but deal with all aspects of life. Moreover, the Shari`ah is not just 'law' as many understand the term; it is concerned with morals and worship as well.
Abdul Wahid Hamid
 Natural Way

Published in 1989 by MELS, © Abdul Wahid Hamid

Ahad, 7 November 2010

Bodoh Sombong

Contoh bodoh sombong ialah kita tak tau apa hak kita secara detail tapi asik bercakap pasal hak. terutama dalam perkara pembahagian pusaka. hal ini banyak berlaku pertelingkahan dalam keluarga tetapi tidak banyak yang cuba mendalaminya.

Perhatikanlah

Orang kata jauh berjalan luas pandangan...
boleh tak kalau ayat tu disambung lagi sikit..
banyak berjalan luas pandangan, luas pandangan tambah keimanan.

kenapa begitu?
sekiranya kita menginsafi kejadian segala benda di alam ini, kita akan kembali kepada penciptanya. siapakah yang menciptakan segalanya selain dari yang menciptakan kita juga.

Dia yang menciptakan kita... dia pernah mematikan, menghancurkan dan menghidupkan kembali manusia yang sama... untuk meyakinkan kita bahawa Dia memanglah tidak pernah di syaki lagi maha berkuasa mencipta.

siapa yang berani menyangkalnya?

Sabtu, 6 November 2010

Lagu untukmu & untukku

Oh kekanda jangan iri hati
Dinda naik pangkat lagi
Oh adinda kanda mana dengki
Malah kanda support bini

Jadi dinda mahu mengambil masa
Tapi kanda mahu segera
Dinda ingin berjaya dalam kerjaya
Tapi kanda mahu cahaya mata

Dinda belum bersedia
Kanda dah beria ria
Jadi yang mana satu
Tak perlu bertengkar
Tak perlu bermasam muka

Oh adinda tolong jangan lekas curiga
Lekas cemburu buta
Oh kekanda dinda perlu berhati-hati
Tak rela dikongsi

Kanda kerja overtime terlebih masa
Itu yang dinda harus berwaspada
Ini semua demi masa depan keluarga
Dengan dinda atau sebaliknya

Kanda kerja malam
Dinda kerja siang
Jadi bila nak bertemu
Tak perlu bertengkar
Tak perlu bermasam muka

Oh adiwira dewataku
Mari ikut cara Dinda
Oh Tun Teja intan permata
Mari ikut cara kanda
Bagaimana bagaimana kita nak selesaikannya
Apa keputusannya

Oh kekanda mari nyawa
Kita cuba komunikasi
Oh adinda mari sayang
Kita cuba toleransi

Walau kita janji sehidup semati
Kita berlainan
Kanda polar kutub utara
Dinda kutub selatan
Komunikasi sikap toleransi
Itu yang kita perlu
Tak perlu bertengkar
Tak perlu bermasam muka

Walau kita sering dengan cara masing-masing
Kanda yang perdana
Dinda yang utama
Kanda segalanya
Dindalah nyawa
Kita tetap bahagia bila bersama sama
Bahagia bersama
Bersama selamanya
Bahagia selama-lamanya




Jumaat, 5 November 2010

Dikongkong Jangan, Disempitkan Ruang

Suatu ketika.. kuter fikir... betapa sukarnya menjadi seorang bapa yang baik, betapa sukarnya untuk bersama-sama menjadi ibu bapa yang mithali.

Ada seseorang berkata, untuk anak-anak, janganlah kita mengongkong tapi kita sembunyikan ruang..
sukar difahami tapi bila difahami amat berat juga untuk melaksanakannya.

Katanya jangan mengongkong untuk anak tengok siaran tv terutama kartun, tapi sempitkan ruang untuk dia melihat jenis kartun yang kurang sesuai. ada juga kartun yang sesuai dan berpengajaran serta membina mereka . sebagai contoh boleh mereka tengok 'wandapet' kan?

betapa luasnya ruang dibuka untuk anak-anak melayari internet. betapa luasnya ruang facebook dibuka, betapa luasnya pandangan ke serata alam dan keadaan. tetapi kita tidak boleh menghalang mereka menjana pemikiran dan mencedok ilmu, jadi sempitkan lah ruang ke arah itu. pastikan eduwebtv, pastikan web2 tertentu sahaja boleh dibuka dan dibuka bersma-sama kita di samping boleh mengeratkan antara ibu bapa dan anak-anak.

Jumaat, 29 Oktober 2010

Ditinggalkan Pasangan

Sekiranya pasangan anda mempunyai tugasan di luar daerah, nyatakan padanya bahawa anda sangat risaukan keselamatannya. buat sedih sgt dan bagi tau dia , kerana cinta , anda telahmenyediakan pengawal peribadi khas… kemudian keluarkan hadiahkan dari belakang anda , seekor teddy bear untuk menjaganya sepanjang ketiadaan anda . gurau skali skala mmg patut... ketawalah bersama (Petikan daripada dinding FB Ust. Zawawi Jusoh)

Isnin, 25 Oktober 2010

Perancangan sepatutnya melebihi pelaksanaan


Sekali lagi berceloteh. setiap masa kita akan merancang sesuatu. samada perancangan itu adalah perancangan ringkas atau perancangan yang detail, segala perancangan yang kita buat hendaklah mengikut keperluan.
Sekiranya ingin keluar bersiar-siar menghabiskan masa lapang, kita sekadar menyediakan sedikit wang dan memikirkan perancangan dari segi tempat dan masa. itu sahaja.. tetapi jika ada sesuatu perkara yang agak memerlukan satu perancangan yang rapi, hendaklah kita merancangnya dengan lebih detail dan berkomitmen ke arah itu.
Kelak kita tiada masa lagi untuk merancang kerana semasa itu bukannya kita kena merancang lagi, tetapi kita kena laksanakan! tapi nak laksanakan macamana kalau tiada perancangan.
Perancangan dan persiapan kita dalam apa jua keadaan biasanya kena melebihi pelaksanaannya. Sebagai contoh, jika merancang untuk turun membeli makanan di kantin atau keluar dari rumah ke restoren untuk membeli sarapan. Perancangan asal ialah ingin  membeli tea o (80 Sen) dan sekeping roti canai (RM70 Sen). sebagai perancangan dan persediaannya kita sepatutnya memerlukan sekurang-kurangnya RM2. Itu pun yang paling minima kita kena sediakan. kalau tiada tea O dan hanya ada air tongkat ali cafe (RM2.50)? dan kalau tiada roti canai pada hari itu dan yang ada hanya nasi lemak berharga RM2.50?
ia tetap merugikan kita dari segi masa dan tenaga jika kita tidak merancang. kelak kita kena kembali ke ofis/rumah untuk mendapatkan duit tambahan. Berapa masa kita perlukan? Sudah berapa banyak minyak kita gunakan untuk kembali ke rumah mengambil duit tambahan.
Begitu juga perancangan dalam tugasan di pejabat. tanpa perancangan, kita sendiri juga yang akan rugi.  
Setiap aktiviti kena ada milestone dan checklistnya setiap masa. tidak boleh kita hanya tunggu dan lihat semata-mata setiap masa. kita tetap akan rugi.

Pilih lah samaada:
1. rehat dulu baru kerja dan kerja itu tak semestinya berjalan lancar... kita akan delay masa.
2. kerja dulu baru rehat dan jika kerja itu memerlukan banyak masa, kita masih ada masa lagi.

Mutiara Kata

Buatlah sesuatu dengan cara yang kita paling suka, suatu hari nanti orang akan buat sesuatu dengan cara terbaik yang kita suka.

Berkatalah sesuatu dengan cara yang kita paling suka, suatu hari nanti orang akan bercakap sesuatu pada kita dengan cara terbaik yang kita suka.
Jangan buat/katakan sesuatu yang kita tak suka orang buat/cakap pada kita, kerana bila suatu hari nanti orang akan ingat cara sebegitu adalah yang paling kita sukai.
Nanti kita sendiri yang akan dikembalikan apa yang kita telah lakukan.

Khamis, 21 Oktober 2010

Bila kita celik sekarang


Kita sekarang celik.
Orang kampong saya cakap kita semua celik IT, maju ke hadapan, dengan membina pelbagai perkara. Siap-siaga untuk membangunkan Negara, mencari harta, menambah ahli keluarga dan sebagainya.

Ini kerana kita celik sekarang. Kalau kita celik sebelum sekarang?
Kita celik sekarang dengan ditemani al-Quran yang telah tersedia satu set dari segi naskhah dan pedomannya. Kita lahir dan celik mata dan hati dengan disertakan dengan satu set lengkap al-Quran. Sebagai satu buku SOP. Buku bagaimana merencanakan sebuah mesin bernama manusia, berjenama melayu, berjenama  jawa, berjenama india, berjenama cina, berjenama asli dan sebagainya. Kita tidak celik pada zaman sahabat, iaitu para mukmin yang sempat hidup pada zaman rasulullah samaada mereka sempat bersua atau tidak. Kita tidak sempat melihat dan merasai macamanakah alquran itu sampai. Kita sekadar mendapat khabar berita yang disampaikan.
Kita bukannya membuka mata semasa para sahabat menghafal Hadis nabi. Bagaimana mereka menulis sabda di pelepah tamar. Bagaimana berita tentang nabi sampai kepada kita dengan beberapa nukilan daripada mereka yang terdahulu. Yang sampai kepada kita ada yang semestinya Soheh, yang rantaian penceritanya tidak terputus. Yang rantai penceritanya berakhlaq mulia, yang mustahil di kalangan mereka berpakat untuk menipu. Yang mustahil ada di kalangan mereka yang berniat jahat. Kerana mereka takut dengan sabda nabi. Mereka takut mereka-reka cerita yang disandarkan kepada rasulullah tetapi sebenarnya bukan, kerana mereka takut masuk neraka. Mereka takut kaum yang terkemudian akan sesat. Namun ada juga yang sampai kepada kita yang Dhoif, yang ada juga dikategorikan oleh Tarmizi sebagai hasan. Dalam banyak-banyak yang sampai kepada kita, ada yang disampaikan secara mutawatir. Begitu ramai yang membawa cerita yang sama dari segi maksud dan kata nya. Yang sudah tidak syak lagi mereka itu menipu. Ada juga yang ceritanya hanya datang kepada kita melalui satu saluran sahaja, tapi kuat dan beriman penceritanya. Hubungan penceritanya tidak putus di tengah jalan. Yang dinamakan Hadis Ahad.

Namun ada. Ada juga yang sampai kepada kita hanya rekaan. Yang maudhu’. Yang disandarkan kepada Rasul tapi bukan dari nya sedikit pun.
Kerana apa?
Kerana ada yang hipokrit. Kerana ada yang Murtad dan cuba menyesatkan. Kerana taksub terhadap sesuatu kaum, fahaman dan ikutan. Kerana penceritaannya mahsyur yang pada akhirnya di iktiraf sebagai hadis. Tapi ia palsu. Minta la kita dijauhkan daripada menerima maklumat yang batal ini.

Kita telah celik dengan banyak perkara telah diputuskan oleh orang hebat terdahulu. Mereka menggunakan Quran, Hadis, hipotetikal ijtihad, berqias, dan sebagainya. Kita telah terima yang siap. Seolah-olah pintu keputusan dan ijtihad telah tertutup.
Namun kita tidak sedar. Orang yang faham cerita dan pembawakan serta penulisan dan sebab musabab semakin hilang di bumi ini. Kita tersesat dengan banyak jalan yang terbuka luas. Jalan yang jelas bersuluh ada di hadapan mata tapi kita tiada pemberi petunjuk ke arah itu. Mereka telah kembali kepada Allah sedikit demi sedikit.


Salam Dari Lahad Datu

Adoih.....
Ya Allah....
Tidak pernah ku fikir untuk sampai di sini.. sepantas ini..
Turun jam 6.30 pagi tadi dari rumah, tinggalkan Wafi Zuhdi Almahi di taska dengan lambaian mesra yang tidak mengerti yang dia akan ditinggalkan beberapa hari.
Tinggalkan Manal Wafa dan Manal Sofee di sekolah dengan masing-masing memahami erti kerinduan.
Dari jam itu bermulalah journey to lahad datu..
Dihantar oleh isteri tersayang...
Untuk sampai ke sini, kali pertama terjadi pada ku, nama kami ber 4 disebut sebab flight dah nk berlepas. Siap kena marah lagi...
Sampai dilahad datu, ada salah satu beg kami tak sampai... Jam 6 Petang barulah ada berita gembira akan dapat mlm ni jugak. Lagi la nak tergelak bila melihat satu tong besar ditimbang semasa di KLIA tadi. berat barang-barang dekat2 nk sampai limit. 75kg!!

Sepanjang selepas ramadhan, aku masih tidak berkesempatan untuk berlama-lama di rumah. Seolah-olah ramadhan bulan merancang, syawal dan seterusnya bulan pelaksanaan.

Ada saja program keluarga dan pejabat.

Sudah beberapa kali hujung minggu tak berada di rumah.
dan beberapa minggu akan datang juga besar kemungkinan tiada di rumah.

Selepas lahad datu, Kuching pula memanggil, Lepas tu Si Jamilah Kota Kinabalu menagih rindu... Lagi pulak Pulau Wan Man melambai-lambai sayu, Diakhiri dengan Balai Islam mendayu-dayu menyeruku, Seolah-olah masih merinduiku.
Aku tetap merindui Balai Islam di mana aku berpeluang berjumpa dengan orang yang aku idamkan.
Di situlah aku mengenali Qari-qari tersohor, yang tidak pernah kehabisan ilmunya untuk kupelajari.
Sudah ada pun yang pergi dahulu mengadap ilahi...
Segala ilmu yang dipelajari akan diingati dan diamalkan... moga diwarisi oleh anak cucu kelak..

Ahad, 17 Oktober 2010

Aku rindu...

2 hari jugak saya termenung untuk memulakan pengisian blog yang masih kosong tiada nukilan. Terlintas sesuatu di benak, adakah ia sesuai? Adakah ia bermanfaat? Dalam hati pula mencadangkan agar dikongsi sedikit pengetahuan dan pengalaman yang ada.

Perjalanan hidup seharian sudah semestinya ada likunya dan pasti juga ada bunganya. Tapi sampai bila kita cuba berkongsi cerita peribadi yang sekadar cerita semata-mata. Sesekali boleh juga bercerita berkenaan sesuatu perkara sebagai halwa mata dan gurisan kenangan untuk mengajaran, muhasabah dan pembelajaran kepada diri dan pembaca.

Ada suatu hari saya sempat bersembang dengan seorang kenalan lama. Bertukar cerita dan perkembangan Terbaru mengenai diri masing-masing. Amatlah kami akui bahawa kami bukannya susah untuk bersua tetapi dek kerana kesibukan dengan urusan keluarga dan kerjaya sentiasa saja menangguhkan pertemuan. Kadang-kadang hampir berlaga bahu pun tidak sempat menyapa juga.

Teringat juga kepada kawan-kawan lama yang tiada khabar berita dan cerita. sama-sama membesar, sama-sama berkejar, sama-sama belajar, sama-sama

Isnin, 11 Oktober 2010

Teman sejati

Selama Ini
Ku Mencari-Cari
Teman Yang Sejati
Buat Menemani
Perjuangan Suci

Bersyukur Kini
Padamu Ilahi
Teman Yang Dicari
Selama Ini    
Telah Kutemui

Dengannya Disisi
Perjuangan Ini
Senang Diharungi
Bertambah Murni
Kasih Ilahi

Kepada Mu Allah
Ku Panjatkan Doa
Agar Berkekalan
Kasih Sayang Kita

Kepadamu Teman
Ku Pohon Sokongan
Pengorbanan
Dan Pengertian
Telah Ku Ungkapkan
Segala2 Nya

Selama Ini
Ku Mencari-Cari
Teman Yg Sejati
Buat Menemani
Perjuangan Suci

Bersyukur Kini
Padamu Ilahi
Teman Yang Dicari
Selama Ini
Telah Kutemui

Teman, Bersamalah Kita Semaikan Persahabatan Ini Dengan Keimanan Teruskanlah Perjuangan Pengorbanan Dan Kesetiaan

Dengannya Disisi
Perjuangan Ini
Senang Diharungi
Bertambah Murni
Kasih Ilahi

Kepadamu Allah
Ku Pohon Restu
Agar Kita
Kekal Bersatu

Kepada Mu Teman
Teruskan Perjuangan
Pengorbanan Dan Kesetiaan
Telah Ku Ungkapkan
Segala-Gala Nya
Itulah Tandanya
Kejujuran Kita

Kasih Sayang Kita (All)

Ku Mencari-Cari
Teman Yang Sejati
Buat Menemani

Perjuangan Suci

Telah Ku Ungkapkan Segala2 Nya

Dan Itulah Tandanya Kejujuran Kita

Rabu, 6 Oktober 2010

Aku datang

Hari ini aku datang...

membawa banyak harapan
berkongsi penulisan...
untuk sekarang
untuk masa hadapan
dari masa yang belakang
untuk tatapan
aku dan korang.....